YETKİLİ SENDİKA, ÇALIŞMA HAYATININ NERESİNDEDİR: TAKİYYECİ SENDİKACILIK
Son günlerde yetkili sendikanın yaptığı ‘takiyyeci sendikacılık’ adı altında yaşanan gelişmelere binaen bu açıklamayı yapmayı sendikal tavrımızın ve kurumsal itibarımızın bir gereği olarak görüyoruz: Türk Haber-Sen, 399 KHK’lı ve İHS’li çalışanlarımızın hak ve hukuk mücâdelesini yıllardır sürdüren köklü bir sendikal harekettir.
399 KHK’lı arkadaşlarımızın hatırlayacağı gibi İHS’li arkadaşlarımız da bilmelidir ki yetkili sendika, 2013 yılı PTT’nin AŞ yapısal dönüşüm sürecinde, “Müjde! Bakandan söz aldık!” çığırtkanlıkları ile,
- % 20 Temettü,
- 6 Maaş İkramiye,
- Performans Primi,
- 4 yıllık üniversite mezunu dağıtıcılar memur olacak,
- İsteyen personele havuz hakkı,
Personel sıkıntısına son, Finansman Kararnamesi’nden çıkılarak istediğimiz kadar personel alınacak vb gibi vaadlerle SMS’ler gönderip çalışanlarımızı aldatırken, 399 KHK’lı arkadaşlarımızı İHS statüsüne geçmeye teşvik ederken, kurumun felâketi olacak İHS’yi yere göğe sığdıramazken; Türk Haber-Sen, İHS Yönetmeliği’ne karşı duruşunu muhâfaza etmiş, eylemlerle üstlendiği sosyal ve hukukî sorumluluğu yerine getirmiştir.
Yetkili Sendika, ne oldu ne değişti de şimdilerde İHS’li çalışanlarımıza kadro algısı ile “takiyyeci sendikacılığa” soyunmuştur? İHS’ye destek çıkarak, kurumu taşıyamaz hâle gelen İHS Yönetmeliği’ni başımıza belâ eden sizler değil misiniz?
399 KHK’lı ve İHS’li arkadaşlarımız… Türk Haber-Sen’in yetkili olduğu dönemi hatırlayalım, lütfen.
a. 2013 yılı PTT’nin AŞ yapısal dönüşüm süreci öncesi yetkili sendika olduğumuz dönemde, Genel Müdürlük tarafından SKALA Ayarlaması yapılabiliyordu. 2013 yılı sonrası ise Devlet Planlama Teşkilatı, PTT AŞ Genel Müdürlüğü’ne SKALA Ayarlama Yetkisi (2018) tanımışken, Yetkili Sendika konuyu bugüne değin gündeme dahi getirmemiştir.
b. 2013 yılı PTT’nin AŞ yapısal dönüşüm süreci öncesi yetkili sendika olduğumuz dönemde, 4 yıllık lisans mezunu dağıtıcılar, sınavsız memurluğa geçebiliyordu. 2013 yılı sonrası ise 4 yıllık lisans mezunu dağıtıcıların memurluğa geçişleri yetkili sendika tarafından sağlanamamıştır.
c. 2013 yılı PTT’nin AŞ yapısal dönüşüm süreci öncesi yetkili sendika olduğumuz dönemde, personel Kariyer Planlaması yapabiliyordu. 2013 yılı sonrası ise İHS’ye geçiş teşviki ve zorunluluğu nedeniyle dolaylı olarak kariyer planlamaları altüst edilmiş, Görevde Yükselmelerde 399 KHK’lı personellerin İHS’ye geçme zorunluluğu hak mahrumiyeti doğurmuştur; yetkili sendika konuya duyarsız ve sessiz kalmıştır.
d. 2013 yılı PTT’nin AŞ yapısal dönüşüm süreci öncesi yetkili sendika olduğumuz dönemde, düzenli bir şekilde hiyerarşik sıralamaya uygun Görevde Yükselme Sınavı takvime bağlanmıştı. 2013 yılı sonrası ise bütün sınavlar, yetkili sendikanın tarafgir olduğu mülâkat getirilmek suretiyle şaibeli hâle gelmiş, dolayısıyla hak kayıpları oluşmuş ve kurum, davalı idâre durumuna düşürülmüştür.
Gelinen son noktada, 6 dönemdir Yetkili Sendika pozisyonunda olanların vaad ettiği hiçbir kazanım söz konusu değildir; aksine yetkili olduğumuz dönemde elde ettiğimiz kazanımlar, kaybedilmiştir. Kurumumuz PTT AŞ’den emekli olan yahut PTT AŞ’den istifa edenler, yeni iş gücü ve personel ile ikame edilmemiş, uygun koşullarda norm kadro planlaması yapılmamıştır. Bu gerçeğimize rağmen uygun olmayan şartlarda ve eksik ekipmanlarla üst düzey performans ve gayret dile getirilerek, çalışanlarımızın morali ve motivasyonu göz ardı edilmiştir. Yetkili sendika, çalışma hayatının neresindedir?
2013’ten beri takip ettiğimiz üzere PTT’nin Anonim Şirket yapısal dönüşüm sürecini destekleyen sendikanın bugün “takiyyeci sendikacılık” yaparak mağdur edebiyatı ile göstermelik “Kadro Çığırtkanlığı” yapmasını, gemi batıyor kefemize ne düşerse mantığı ile çalışanlarımızı aldatmaya yönelik bir davranış olarak değerlendiriyoruz.
2013 yılı PTT’nin AŞ yapısal dönüşüm süreci ile vaad edilen “Performans Primi Ödemesi‘’ günümüz şartlarında birçok problemi ortaya çıkarmış ve o dönemde İHS Yönetmeliği’ne karşı tutumumuz bizleri yeniden haklı konuma taşımıştır. Bireysel Performans Sistemi’nin yeniden revize edilerek ‘’Eşit İşe Eşit Ücret’’ sözümüzü tekrar ifade ederek ücretlerin eşitlenmesini, performans sisteminin ya tamamen kaldırılmasını ya da eşit şartlar altında tüm personele uygulanarak adaletin, iş barışının sağlanmasını; personeller arasındaki huzursuzluğun ve çatışmanın giderilmesini vazgeçilmez isteklerimiz arasında görüyoruz.
399 KHK’lı sözleşmeli personeller Devlet ile sözleşme imzalamış, 6475 sayılı kanuna tabii İHS’li personeller Kurum ile sözleşme imzalayarak, “sözleşme karşılığı kadrolu” olarak çalışmaktadır. Dolayısıyla takiyyeci sendikacılık anlayışıyla yola çıkma, çalışanları istismar etme anlamı taşımaktadır. Sahi, 27 Mart 2013 Tüm Sendikalar Katılımıyla Yapılan Toplantı Tutanağı’nda sizin imzanız yok muydu?
Türk Haber-Sen olarak, yıllardır ifade ettiğimiz gibi taleplerimizi yineliyoruz: Gerek 399 KHK’lı, gerek İHS’li personellerin özlük haklarının ve çalışma şartlarının iyileştirilmesini ve temel ücretlerin güncellenerek sosyal ve ekonomik yaşam standartlarının yükseltilmesini talep ediyoruz.
Yücel Kazancıoğlu
Genel Başkan